poniedziałek, 27 kwietnia 2009

Magia pierwszego wrażenia - cz. I



Pierwsze wrażenie jest odruchem instynktownym, trwającym kilka sekund.
W tak krótkim czasie oceniamy czy, osoba jest do nas podobna, czy czujemy się z nią bezpiecznie. O naszym wrażeniu decyduje czyjś wygląd i ton jego głosu.

Pierwsze wrażenie to obraz, który tworzymy sobie o jakiejś osobie w tych kilku chwilach. Obraz ten jest zabarwiony emocjami, długo się utrzymuje i silnie wpływa na nasze zachowanie.

Powinniśmy starać się uświadamiać sobie pierwsze wrażenia jakie wywierają na nas inne osoby. W osiągnięciu tego pomaga wgląd we własne emocje. Poprzez interpretowanie własnych odczuć stajemy się świadomymi siebie. Będąc świadomymi własnych emocji łatwiej nam będzie kontrolować siebie,
a tym samym w pewnym sensie, sterować wrażeniami jakie robimy na innych.

Nie ma uniwersalnej recepty ułatwiającej zrobienie dobrego wrażenia. Nasze postępowanie powinien warunkować cel jaki chcemy osiągnąć oraz osoba, z którą się spotykamy. Inaczej powinien prezentować się kandydat na żołnierza, inaczej doradca finansowy.

Pierwsze wrażenie powinno być spójne z dalszym przebiegiem naszej rozmowy. Nieraz nawet dłuższa rozmowa nie jest w stanie odmienić pierwszego wrażenia. Spójność obu faz najlepiej zapewnia naturalna pewność siebie. Taktowne zainteresowanie partnerem zazwyczaj robi dobre wrażenie.


Kilka wskazówek dotyczących pierwszego spotkania na poziomie biznesowym bądź zawodowym (również podczas rozmowy kwalifikacyjnej):

• Przed spotkaniem warto zdobyć wiedzę o swoim rozmówcy.
• Dobrany do sytuacji ubiór ma istotne znaczenie. Powinien harmonizować z profilem rozmówcy.
• Przed wyjściem weź ze sobą wszystkie potrzebne dokumenty.
• Bądź punktualny.
• Przed spotkaniem odpręż się. Oddychaj głęboko. Staraj się mówić niskim głosem.
• Bądź uprzejmy i grzeczny w stosunku do osób, które spotkasz przed rozmową.
• Powitaj rozmówcę uśmiechem. Wymień pewne uściski dłoni. Powiedz dzień dobry.
• Pamiętaj o dobrej postawie przez całą rozmowę. Spróbuj naśladować mowę ciała rozmówcy.
• Nie przerywaj rozmówcy.
• Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą. Kontakt wzrokowy jest oznaką grzeczności i uwagi.
• Potakiwanie jest oznaką zaangażowania w rozmowę.
• Zakładaj, że twój rozmówca jest bystrym obserwatorem i rejestruje wszystkie sygnały, jakie wysyłasz, często nieświadomie, poprzez mowę swojego ciała.


W kontaktach między ludźmi bardzo ważny jest uśmiech - a odmian ludzkiego uśmiechu jest całe mnóstwo. Jedni ludzie uśmiechają się w sposób, który nas przyciąga; inni
w sposób, który nas odpycha, jednak zawsze lepiej jest uśmiechać się niż nie. Uśmiech wpływa na innych ludzi na ogół pozytywnie.

Pierwsze wrażenie budowane jest przede wszystkim na podstawie sygnałów wzrokowych. Stąd np. określenia "zakochałam się od pierwszego spojrzenia" lub "znienawidziłam go od pierwszego spojrzenia". Zjawisko to ma charakter wybitnie emocjonalny
i przypisuje się mu szczególną rolę w przepływie uczuć

Wystarczy zadać sobie pytanie, na co ja sam zwracam szczególną uwagę, kiedy poznaję nową osobę? Wygląd zewnętrzny, zachowanie, uśmiech, sposób wypowiadania się – wszystko jest ważne!

Co się składa na to jak jesteśmy postrzegani? Światowej sławy specjalista, Albert Mehrabian wyróżnił trzy elementy determinujące postrzeganie innych. I tak opinia na nasz temat zależeć będzie w:

1. 7% od treści, które mamy do przekazania (sic!).

2. 38% od głosu i jego modulacji. Istotna jest intonacja, akcent, ton, barwa, wysokość i natężenie głosu, dynamika oraz szybkość mówienia. Najprzyjemniej słucha się osób mówiących dynamicznie, jednak z umiarkowaną szybkością 120-170 słów na minutę.

3. 55% od mowy ciała, czyli komunikacji niewerbalnej, na którą składa się przede wszystkim:

a) postawa – warto mieć świadomość, że zaprzestanie mówienia w sensie wokalnym, nie oznacza wstrzymania wysyłania informacji. Nasza postawa w tym pochylenie, gesty, mimika twarzy i napięcie mówią o nas znacznie więcej. Komunikują one odbiorcy, jacy jesteśmy i co czujemy w stosunku do niego. Podczas rozmowy należy unikać postawy zamkniętej, nadmiernej gestykulacji, strojenia min. To co sprzyja kreowaniu pozytywnego wizerunku nas samych to otwarta i emanująca entuzjazmem postawa oraz uśmiech wyrażający życzliwość i pogodę ducha.

b) kontakt wzrokowy – utrzymywanie kontaktu wzrokowego ma w naszej kulturze duże znaczenie. Jest oznaką szacunku, pewności siebie oraz próbą znalezienia porozumienia pozawerbalnego. Ważne jest przy tym wyważenie - kontakt wzrokowy powinien być utrzymany przez 40–60% czasu trwania rozmowy. Pozostając w kontakcie wzrokowym poniżej 40% czasu, rozmówca może poczuć się ignorowany lub mieć wrażenie, że coś ukrywamy i nie jesteśmy godni zaufania. Widoczne jest to szczególnie
w sytuacjach napięcia i wzmożonego stresu. Przekraczając limit 60% z kolei możemy doprowadzić do sytuacji, w której rozmówca będzie odczuwał dyskomfort. Zbyt duża doza pewności siebie może być odebrana jako prowokacja.

c) aktywne słuchanie – ma ogromne znaczenie w rozmowie, ponieważ odzwierciedla stopień zaangażowania słuchacza w rozmowę. Charakterystycznymi elementami niewerbalnymi aktywnego słuchania są potakiwanie, uśmiech, afirmacja słów czy też np. zdziwienie wyrażone odpowiednią mimiką twarzy. Natomiast parafrazowanie wypowiedzi, zadawanie pytań czy też empatia to elementy werbalne aktywnego słuchania. Całość tworzy pewien obraz tego, jak bardzo jesteśmy zainteresowani słowami naszego słuchacza i jak bardzo jesteśmy w ten proces zaangażowani. Przyjemnie mówi się bowiem do kogoś, kto wyraźnie sygnalizuje swoje zaciekawienie naszymi słowami.

Reasumując, pierwsze wrażenie, jakie wywieramy na innych zależne jest od nas samych. Możemy je dowolnie kształtować, ucząc się od najlepszych mówców czy też charyzmatycznych liderów. Warto wybrać kompilację tych elementów, które sami uważamy za atrakcyjne i spróbować wypracować swój idealny obraz siebie. Chcąc być człowiekiem sukcesu, myśl i zachowuj się tak jak on.

1 komentarz:

Miłosz - wan2m pisze...

Bardzo dobry temat!
Wszyscy niby wiedzą, że pierwsze wrażenie jest bardzo istotne, ale praktyka wygląda nieco inaczej.
Najważniejszą rzecz jaka zrewolucjonizowała moje postrzeganie i wykorzystanie "pierwszego wrażenia" to zasada 30 sekund!
Otóż "pierwsze wrażenie" kształtuje się w ciągu pierwszych 30 sekund kontaktu. Jest to zbyt krótki czas, aby cokolwiek powiedzieć, poza przywitaniem się. Pamiętaj o tym. Jeśli dobrze to rozegrasz wytworzysz tzw. "efekt aureoli" (czyli potocznie nazywany dobrą opinią), którą często wykorzystują np. dobrzy uczniowie.
Niesamowite wrażenie i MEGA POZYTYWNA ENERGIA wyzwala się podczas powitania w postaci solidnego uścisku dłoni z równoczesnym przyjacielskim patrzeniem głęboko w oczy drugiej osoby (przeciwieństwo uciekania wzorkiem w kąt przy podawaniu dłoni). Spróbuj, a przekonasz się o czym piszę!